Головна » Новини » Борис Литовський – глава фармакологічної мафії Януковича продовжує свою справу

Борис Литовський – глава фармакологічної мафії Януковича продовжує свою справу

20061

Борис Литовський – людина виняткова, вертка, чіпка та безпринципна. Якщо порахувати загальні збитки, що завдані паном Литовським фармакологічній галузі України, то сума перевищить 200 мільйонів доларів. А тепер давайте по порядку. Всі коментарі та пропозиції фігурантів вислухаємо в листах, за адресою: [email protected]

Борис Литовський – глава фармакологічної мафії Януковича

борис литовський

В Україні розгортається черговий виток боротьби за перебудову фармринку. Конфліктуючі сили – держава, що намагається впровадити нові правила гри на поле держзакупівель в медицині, і фармацевтичні олігархи, які контролюють процес закупівель.

Найвпливовіші з них – Петро Багрій (ПАТ «Ганза», ТОВ «Фармацевтичні препарати регіонів»), Борис Литовський (ТОВ «Нортон Україна» і безліч інших), Микола Кузьма (ТОВ “Укрмед”) і Олена Миронова (ТОВ «Людміла- Фарм »). Протягом останніх двох років мінімум 50-60% бюджетних коштів на медичні препарати і обладнання проходить через їх руки. Половина суми – це чистий навар фармолігархов завдяки напруженим «до хмар» цінами. Боячись втратити надзвичайні прибутки в ході реформування системи закупівель, вони готові на все, щоб ці зміни не здійснилися.

Початком протистояння став проект державного бюджету на 2012 рік. У ньому за ініціативою уряду передбачена передача переважного права проводити тендерні закупівлі в сфері медицини на обласному рівні. Згідно з проектом, тепер міністерство охорони здоров’я буде розподіляти всього 108,1 млн. Грн. тендерних грошей. Решту коштів – а це майже 3 млрд. Грн. – Будуть освоєні обласними державними адміністраціями. За задумом авторів децентралізації держзакупівель в медицині, за допомогою її в більшій мірі вдасться врахувати специфіку регіону і більш ефективно задовольнити потреби в ліках та обладнанні на місцях.

Нова модель держзакупівель – це спроба держави переформатувати самі основи діючої нині процедури покупки ліків і обладнання за бюджетні гроші. В основі цієї спроби – прагнення зруйнувати монополізм ряду посередницьких структур, які паразитують на держзакупівлі практично з моменту виникнення сучасних тендерних схем. Для них введення нової системи, швидше за все, буде означати кінець процвітаючому бізнесу. Щоб не допустити цього, фармолігархі включили всі лобістські важелі, в тому числі ініціювали широку інформаційну кампанію на захист існуючої схеми «розпилу» бюджету.

Найбільш шалений опір чинить четвірка олігархів від фармації – Петро Багрій (ПАТ «Ганза», ТОВ «Фармацевтичні препарати регіонів»), Борис Литовський (ТОВ «Нортон Україна») Микола Кузьма (ТОВ “Укрмед”), Олена Миронова (ТОВ Людмила-Фарм ). Перераховані юридичні особи останні два роки найчастіше перемагають в медичних тендерах, знімаючи на них найбільший куш. Це далеко не всі контори, ставлення до яких мають згадані особи. Їх набагато більше. Множинність фірм створює видимість змагань в тендерах і ілюзію конкуренції в сфері держзакупівель, забезпечуючи перемогу одних і тих же бізнес-інтересів.

Основна теза інформаційної кампанії, тиражований олігархами від фармації, полягає в наступному: при централізованих закупівлях тільки і можливі знижки. Децентралізована ж форма неминуче обернеться великими витратами. Ця теза не тільки не витримує критики, а й повністю спростовується закупівельної практикою, в тому числі і у виконанні вищезазначених ділків. На ділі виявляється, що купуються ліки не тільки не дешевше, але і набагато дорожче цін виробників.

Свіжі скандали навколо «Таміфлю», поставки якої здійснювала група Петра Багрія через «Ганзу». У нинішньому році скандал доповнили поставки ТОВ «Фармацевтичні препарати регіонів» для Департаменту виконання покарань. Ціни на ліки переміг в тендері оптового постачальника виявилися в два рази вище роздрібних цін в аптеці. ТОВ «Укрмед» Миколи Кузьми успішно постачав у 2009 році скандально відомі «швидкі допомоги» в рамках піар-акції «Сільська медицина». Розгорається скандал і навколо самого «засекреченого» олігарха ринку Бориса Литовського. Його підприємства звинувачують у підробках ліків дорогих брендів, під виглядом яких споживачеві пропонуються дешеві аналоги.

Дані епізоди проливають світло на особливості закупівельної політики фармолігархов у держави, прибуток від якої, за підрахунками експертів, становить від 100%. На підставі даних «Вісника тендерних закупівель» ми підрахували частина бюджетних грошей, які прийшли на рахунки фірм четвірки олігархів-опортуністів в останні два роки. З результатом наших приблизних підрахунків на основі даних з відкритих джерел можна ознайомитися на зображенні.

Підкреслимо, що це лише офіційні відкриті дані по фірмах, де згадані вище бізнесмени є офіційними засновниками. Об’єктивно, за оцінками наших джерел в правоохоронних органах, кожен з них має відношення практично до кожної процедури торгів МОЗ. Таким чином, сума доходів, наведених вище, сміливо може бути помножена на два і перевищує 2 (!) Мільярди гривень.

Зрозуміло, що тут є за що і проти чого боротися. Велика частина цих грошей інвестується в існуючу систему розподілу тендерів у вигляді відкатів і хабарів. Саме так забезпечується збереження і відтворення нинішньої процедури держзакупівель. Завдяки цим «інвестицій» фармолігархам також вдається благополучно перебувати в обоймі розпорядників медичних грошей десятиліттями, незважаючи на неодноразові зміни режимів влади.

Олігархічні угруповання, які виступили проти реформи, по суті, є справжніми батьками-засновниками сучасної системи організації медичних тендерів, заснованої на відкатах. Саме завдяки їм державні тендери виродилися в відкати і хабарі за препарати і обладнання за завищеними цінами, якість яких у багатьох випадках залишає бажати кращого. Переконатися в сказаному допомагає короткий екскурс в історію становлення згаданих персоналій на вітчизняному фармринку.

Група Бориса Литовського

борис литовский

Ми не випадково почали з Бориса Литовського. Невеликі держзамовлення цього діяча не повинні вводити в оману. Його реальне тіньовий вплив на фармринок складно переоцінити. Громадянин Канади та Ізраїлю, Борис Литовський з’явився на вітчизняному фармринку в 1995 році як співзасновник фірми «Випекс». Це підприємство вважалося одним з бізнес-підрозділів могутньої Солнцевський ОЗУ. Як відомо, в той час безпосереднім куратором угорського «філії» транснаціональної банди був сам Семен Могилевич. Завдяки своїм зв’язкам він вивів Бориса Литовського не тільки на ринок України, а й ряду країн СНД. Деякі донині вважають його керуючий справами авторитетних солнцевських бізнесменів в Україні. Про те, що Солнцевський слід – не порожня вигадка, свідчить лобізм інтересів московського бізнесмена Ігоря Сало (ТОВ «Фармекс Груп», ТОВ «НВЦ« Біоніка ») в останніх тендерних конкурсах.

Зв’язки Бориса Литовського в медичних, політичних і правоохоронних колах важко переоцінити. Протягом всіх років діяльності Бориса Литовського в Україні він користувався заступництвом вищих чинів СБУ. Йому також вдалося встановити вплив на тодішнього президента Віктора Ющенка через його дочку Віталіну. Політико-адміністративний капітал бізнесмен негайно інвестував в прибуток на ринку фармпрепаратів. Одним із способів її вилучення стало отримання ексклюзивних сертифікатів на поставки на ринок ретровірусних і онко- препаратів.

Цих препаратів мало, але всі вони життєво необхідні для хворих. До сьогоднішнього дня бажаючі потрапити на фармринок України з цими препаратами зобов’язані віднести данину Борису Наумовичу. Ще одним джерелом отримання надприбутків бізнесменом називають розфасовку дешевих дженериків під виглядом дорогих ліків. Під призначення Іллі Ємця на посаду міністра охорони здоров’я Борис Литовський зробив спробу здійснити масштабний переділ і держзакупівель, потіснивши на цьому полі Петра Багрія. Спроба провалилася, багато в чому завдяки небажанню міністра грати в ігри свого лобіста, проте Борис Литовський не залишає спроб збільшити частку в держзамовлення.

Група Миколи Кузьми

Микола Кузьма з’явився на ринку на початку 2000. Його сходження до вищої ліги фармбізнесу зобов’язане призначенням міністром охорони здоров’я Андрія Підаєва. У 2004 році завдяки протекції цього чиновника фірми Кузьми (а це близько двох десятків структур) отримали від держави замовлення на загальну суму 120 млн. Грн., Що склало близько 60 відсотків усіх грошей, що виділяються на тендерні закупівлі в медицині. З 2004 по 2007 рік Микола Кузьма в зв’язку зі зміною влади не тільки не зник з олігархічного Олімпу медицини, але і примудрився поставити в Україну медобладнання на суму, рівну 1 млрд. Грн. Устаткування закуповувалося за завищеними цінами і за принципом «потрібно тільки Кузьмі», а не хворим. Як результат, значна частина цього обладнання простоювала не один рік, зважаючи на відсутність то приміщення, то необхідних фахівців для його використання.

У 2009 році Микола Кузьма «засвітився» в скандальних покупках непрацюючих пересувних лабораторій для діагностики «каліфорнійського» грипу за завищеними цінами через фірму ПП «МБК». А також автомобілів швидкої допомоги, якими виявилися малопристосованих легковика фірми «Опель». Як відомо, за результатами махінацій зі «швидкими» проти директора його компанії ТОВ «Укрмед» порушено кримінальну справу в зв’язку з нанесенням шкоди державі. Незважаючи на чергову зміну влади, до сих пір Микола Кузьма користується славою людини, через якого можна вирішити будь-яке питання в Міністерстві охорони здоров’я. Про це свідчить і наявність його імені в топ-листі бізнесменів, які отримують тендерні гроші за медобладнання.

Група Петра Багрія

Діяльність Петра Багрія є чудовою ілюстрацією тези про те, що зовсім необов’язково заходити в ринок держзакупівель медпрепаратів, будучи маститим фармтрейдера. ПАТ «Ганза», основний одержувач бюджетних грошей олігархічної групи, перед регулярними перемогами в тендерах Міністерства охорони здоров’я на поставку медикаментів та обладнання, починаючи з 2003 року займалася … будівництвом. Боротьба на Олімпі української влади, здається, тільки зміцнює позиції «Ганзи» і її тендерних двійників. Дуже швидко бізнесмен знайшов «візит» до президента Віктора Ющенка, беручи участь в роботі БФ «Україна-3000», а також – до заступника міністра охорони здоров’я, а пізніше першого біло-блакитному міністру Зиновію Митнику та нинішньому прем’єр-міністру Миколі Азарову. Починаючи з 2007 року на структури фармолігарха обрушився справжній ріг достатку з медичних тендерів, який не зник донині. Станом на сьогоднішній день він є абсолютним лідером по доступу до бюджетних грошей. Незважаючи на те, що основний покровитель групи Багрія Зіновій Митник вже давно не при владі, їй донині вдається утримувати пальму першості в держзакупівлі. За час нової влади кожна 10 гривня, виділена на держзакупівлі, пройшла через структури Багрія. Природно, не обійшлося і без гучних корупційних скандалів. Останні виникли в зв’язку з програмами “Онкологія”, “Туберкульоз”, “СНІД”, “Розсіяний склероз” та інші, на які Багріевскім структурам в 2007 році було виділено понад 500 мільйонів гривень. Ціни, за якими продавалися препарати, часом перевищували реальну вартість практично в десятки разів. Дана афера стала предметом розслідування спеціальної слідчої комісії Верховної Ради під керівництвом нардепа-регіонала Валерія Коновалюка.

Олена Миронова

Олена Миронова з’явилася на фармринку багато в чому завдяки протекції Бориса Литовського. У різний час протекцію «Люміле-фарм» і іншим фірмам бізнесмена чинив колишній міністр охорони здоров’я Юрій Поляченко, президент Академії медичних наук Возіанова О.Ф. Авторству Олени Миронової належить протиправну схему проведення тендерів, яку вона успішно впровадила в процедуру тендерних закупівель в Академії медичних наук. Суть її зводилася до внесення в ТЕО показників, які відповідають препаратів тільки її фірм. Завдяки цій схемі фірми Миронової міцно встановили контроль над закупівлями Академії, а інші фірми навіть і не намагаються брати участь в «тендерах» держустанови. Сьогодні Олена Миронова вважається новим фаворитом по тендерам МОЗ, про що свідчить висока динаміка перемог її структур в останніх тендерах восени 2011 року.

Замість післямови

Олігархічна прошарок настільки міцно вкоренилася в системі держзакупівель, що стала її кров’ю і плоттю. Принцип, який проповідується олігархами фармторговлі, знайомий будь-якому бізнесмену, це – максимізація прибутку. З огляду на, що в якості ринку для олігархів виступає держава, цей принцип легким рухом грошей в чиновницький кишеню перетворюється в спосіб вилучення у держави його коштів за допомогою роздування ціни на закупівлі і створення антиконкурентної середовища. При цьому боротися з олігархами «виховними заходами» виявилося марно – як відомо, відмова МОЗ купувати у них ліки в першій половині 2011 вилився в дефіцит життєво важливих ліків.

Поки не діють і спроби силового впливу шляхом ініційованих кримінальних справ за шкоду державі. До речі, у всіх випадках, коли справа стосується кримінального розслідування за розтрату бюджетних коштів в ході тендерних закупівель, страждають тільки чиновники і формальні керівники кишенькових структур фармолігархов або нижня ланка чиновників МОЗ. Самі ж ляльководи від фармації залишаються поза досяжністю кримінального права завдяки посиланням на відсутність впливу на своїх «зіц-голів». Показовим є приклад Петра Багрія, який нещодавно публічно відмежувався від діяльності ПАТ «Ганза», переклавши всю відповідальність за прийняті рішення на своїх менеджерів. І виходить, що єдиним способом, що дає хоч якусь надію на видалення олігархічної гідри з системи держзакупівель, залишається зміна правил гри через збільшення конкурентного середовища і руйнування усталених десятиліттями корупційних зв’язків в центрі.

Вийде чи ні – питання філософське. У наступному році на державні закупівлі збираються витратити 1,2 мільярда гривень. Сторонні спостерігачі вже гадають, хто з названої четвірки найбільших фармацевтичних баронів стане господарем місткою бюджетної кошика МОЗ. В одному можна не сумніватися: надприбутки знову осядуть в потрібних кишенях, і в потрібний момент частина з них напевно витратять, що б зберегти прогнилу систему на довгі роки.

Залишити коментар

Ваш email ніде не буде показанийОбов'язкові для заповнення поля позначені *

*